Drukuj

Dlaczego moje łącze internetowe działa wolno lub przestało pracować?

A A A

Dlaczego moje łącze internetowe działa wolno lub przestało pracować?

Jeśli łącze internetowe działa zbyt wolno lub wcale, to może oznaczać, awarię sprzętu lub pewne parametry są źle ustawione i warto je uaktualnić lub poprawić.

01 grudnia 2012

Gdy łącze internetowe szwankuje, lub działa zbyt wolno, to może oznaczać nie tylko awarię po stronie operatora lub dostawcy usługi, ale także problem programowy lub sprzętowy w komputerze użytkownika.

Aby zdiagnozować co szwankuje to najpierw warto określić jak wysokim transferem dysponujemy. Przykładowo łącze 1 Mb/s (jeden megabit) zapewnia teoretyczny transfer około 100 kB/s (sto kilobajtów) - 1 bit to 8 bajtów.

Zazwyczaj podpisując umowę z operatorem zgadzamy się na jakiś pułap szybkości łącza. Zanim zaczniemy diagnozować system, warto sprawdzić na jaki transfer pozwala nasze łącze. Do tego celu warto odłączyć wszystkie programy, które pobierają dane (GG, downloadery, klienta poczty elektronicznej, klienta torrent, etc.). Potem w przeglądarce uruchomić stronę www.speedtest.net i przeprowadzić test szybkości łącza. Po wykonaniu tego testu uzyskamy informację o tym jak szybko możemy w danej chwili pobierać i wysyłać dane - czesto wartości te się od siebie różnią - wysyłanie bywa wolniejsze od pobierania.

Warto pamiętać, że nie podpisujemy zazwyczaj umowy na gwarantowaną maksymalną szybkość, tylko możliwą maksymalną prędkość pobierania danych. Często okazuje się, że na łączu 10 Mbit/s nie uzyskamy nawet transferów 6-8 Mbit/s. Uwarunkowane jest to jakością łączy, odległością od szafy telekomunikacyjnen (Neostrada, Dialog, Netia, etc.). Prędkość zależy też od pory dnia - wieczorami więcej osób uruchamia swoje komputery i pobiera duże ilości danych - wtedy nasze transfery także spadają.

Jeżeli jednak uważacie, że mimo niezłego wyniku podczas powyższego testu dane pobierane są wolno, to warto sprawdzić:

  • czy trwa aktualizacja programu antywirusowego, przeglądarki, wtyczki, komunikatorów itp.?
  • czy nie aktualizuje się system?
  • czy nie masz włączonej w tle sieci peer-to-peer, np: bittorrent?
  • czy inni domownicy nie korzystają w tym czasie z internetu także na telewizorze, konsoli, smartfonie lub tablecie?

Podczas pobierania plików z internetu problemem może być także serwer, z którego pobierasz - wybierz inny plik lub sprawdź, czy nie da się pobrać danych z innego źródła.

Winny może być modem/router
Jeżeli test wykazał, że połączenie jest zbyt wolne i wynosi przykładowo 1/10 maksymalnego transferu warto zrestartować modem lub router z modemem, który zapewnia połączenie z internetem. Bywa, że urzadzenia tego typu z czasem sprawiają nieco problemów i warto sprawdzić, czy to nie one niezbyt dobrze wynegocjowały połączenie z operatorem i nie są przyczyną słabszych transferów. Jeśli reset pomoże, lecz problemy pojawią się ponownie, to warto zastanowić się nad uaktualnieniem oprogramowania (firmware) urządzenia, gdyż to może wyeliminować problem. Jeśli mimo tego problemy występują nadal to warto udać się ze sprzętem do serwisu i oddać go do naprawy lub wymienić na nowe jeśli okres gwarancji już go nie obejmuje. Jeśli jest taka możliwość, to pożycz od znajomego, któy korzysta z usług tego samego operatora modem lub router i sprawdź czy na jego sprzęcie wszystko działa ok.

Jeśli nie, to może wina leży po stronie przewodów doprowadzających sygnał do modemu lub operator połączenia popełnił błąd i przypisał do Twojego łącza zaniżone parametry. Często interwencja telefoniczna pozwoli operatorowi sprawdzić zdalnie jakość połączenia z modemem i ustalić gdzie jest problem.

Jeżeli wydaje się, że to wina komputera?
Jeżeli mimo prób transfer dalej jest słaby, to włącz okno właściwości sieci.

Interesuje nas pozycja "Aktywność". Powyłączaj wszystkie aplikacje, które mogą łączyć się z internetem. Jeżeli wartości bajtów pobranych i wysłanych się nie zmieniają (lub zmieniają się bardzo rzadko), to znaczy że w tym czasie programy nic nie wysyłają.

Jeżeli wartość danych się zwiększa (szczególnie wysłanych), to może oznaczać problem z niechcianymi gośćmi w postaci trojanów, adware i spyware. Program Spybot – Search & Destroy powinien rozwiązać problem. Warto także skorzystać z dostępnych on-line usług skanowania komputera w celu wyszukania wirusów, trojanów czy rootkitów.

Jeżeli to nie wina komputera ani modemu?
Być może korzystasz z sieci bezprzewodowej. W takim wypadku jeżeli masz w pobliżu inne sieci, to być może się wzajemnie zakłócają.

Jeżeli możesz skorzystać z połączenia za pomocą przewodu LAN, to połącz się nim bezpośrednio z routerem. Jeżeli problem zniknie, trzeba zmienić konfigurację sieci WIFI. Pierwszym krokiem jest zmiana kanału. Jeżeli w pobliżu jest tylko twoja sieć, to spróbuj ustawić router w innym miejscu, sprawdź anteny.

Jeżeli transfer wynosi zero?
Zacznij od podstaw. Sprawdź czy połączenie jest aktywne, później sprawdź przewody (mogą być uszkodzone i powodować zwarcie lub mają przerwane żyły), wtyczki i zasilanie urządzeń sieciowych - router lub modem mógł zostać przypadkiem odłączony od sieci zasilającej.

 

Dla bardziej zaawansowanych
Uruchom okno "Szczegóły połączenia internetowego"

Brak wartości bramy i serwera DNS oznacza kłopot z uzyskaniem danych z serwera DHCP (automatyczne przydzielanie adresów sieciowych). Jeżeli są wpisane wartości, to trzeba "pingnąć" bramę (brama jest to adres urządzenia udostępniającego internet). Uruchamiamy wiersz polecenia w konsoli (cmd) i wpisujemy „ping”, a zaraz za nim podajemy adres IP bramy, taki jak w przykładzie na ilustracji powyżej:

ping 192.168.100.1

Jeżeli nie ma odpowiedzi, trzeba rozwiązać problem z połączeniem z ruterem. W przypadku korzystania z sieci Wi-Fi, można tymczasowo pomóc sobie przewodem LAN, aby sprawdzić po której stronie leży problem. Przewód LAN pozwoli także dostać się do panelu opcji rutera.

Jeżeli połączenie z ruterem jest w porządku, trzeba się zalogować do panelu administratora w ruterze i sprawdzić czy ustawienia WAN lub ADSL są prawidłowei. Jeżeli tak, to zostaje zadzwonić do dostawcy internetowego i zgłosić problem.

Okazje!