Drukuj

Czy poza Facebookiem są inne serwisy społecznościowe?

A A A

Czy poza Facebookiem są inne serwisy społecznościowe?

Serwis społecznościowy to strona internetowa skupiająca zarejestrowanych użytkowników o podobnych zainteresowaniach chcących dzielić się swoimi pasjami, dążących do poznawania się i podtrzymywania kontaktów, lub jakiegoś innego wspólnego celu.

01 grudnia 2012

Serwisy takie to jeden z przykładów tworzenia tzw. społeczności internetowej, czyli grupy osób kontaktujących się ze sobą za pomocą Internetu.

Ta chyba najprostsza, choć absolutnie niewyczerpująca tematu definicja serwisów społecznościowych, która powinna od razu odpowiedzieć na postawione wstępnie pytanie. Jeśli nie, to za chwilę będzie już jasne, że na Facebooku portale społecznościowe się absolutnie nie kończą.

Ich historia jest może i stosunkowo krótka, ale za to bardzo dynamiczna. Wszystko zaczęło się w roku 1995, kiedy to założono Classmates.com (coś bardzo podobnego do nk.pl). Od tego czasu serwisy społecznościowe przestały być jednak jedynie miejscem do odszukiwania dawnych znajomych i podtrzymywania kontaktów towarzyskich. Dzisiaj wybrane z nich łączą miłośników kina, gotowania, motoryzacji, książek, mody, turystyki czy dobrego humoru. Naprawdę każdy może znaleźć coś dla siebie, podyskutować z innymi osobami mającymi te same zainteresowania lub po prostu przeglądać materiały przez nich publikowane.

 

Obecnie największa popularnością na świecie cieszy się Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn oraz Pinterrest. Pierwszego przedstawiać nikomu chyba nie trzeba, tutaj dzielimy się ze znajomymi tym, co akurat dzieje się w naszym życiu, tym co ciekawego udało nam się ostatnio znaleźć w sieci, po prostu  podtrzymujemy kontakty.  Google+ jest bardzo podobne, a Twitter też nastawiony jest na dzielenie się swoimi przeżyciami, opiniami i komentarzami z innymi, choć tutaj odbywa się to na zasadzie wstawiania krótkich wiadomości tekstowych (na Facebooku są to głównie zdjęcia).

Ideą Pinterrest jest z kolei dzielenie się interesującymi, atrakcyjnymi zdjęciami odnalezionymi w sieci. Inni mogą je oczywiście komentować czy publikować na swoim profilu i tym samym warte uwagi treści trafiają do naszych znajomych. Czym różni się to od Facebooka? Nie wstawiamy tutaj swoich zdjęć, a jedynie fotografie produktów wartych uwagi, zakupu. Z tego grona najbardziej wyróżnia się chyba LinkedIn, który nastawiony jest nie na kontakty towarzyskie, a typowo biznesowe. Można tutaj umieścić swoje CV i szukać pracy, ale także odnajdywać ludzi wykonujących ten sam zawód i nawiązywać z nimi znajomości.

 

Co ciekawe nie przekłada się to jednoznacznie na sytuacje w naszym kraju, gdzie portale społecznościowe rozkwitają dopiero od kilku lat. Z wyżej wymienionego grona w Polsce tak naprawdę popularny jest jedynie Facebook, który już dawno zdetronizował niedawnego króla, czyli nk.pl. LinkedIn to raczej ciekawostka, ale ma on naszego odpowiednika -  GoldenLine.

Niemożliwe wydaje się dokonanie jakiejkolwiek klasyfikacji wszystkich serwisów społecznościowych. Widać wyraźnie, że ogromny szum wokół Facebboka nieco przysłonił inne możliwości. Wciąż chyba nie zdajemy sobie sprawy z tego, że społeczności internetowe tworzą się wokół niemal każdego tematu i każdy może odnaleźć w sieci osoby, które dzielić będą z nami wspólne pasje.

Okazje!